Nauka pisania i czytania to pierwszy krok na edukacyjnej ścieżce każdego dziecka. Przyswojenie alfabetu i nauczenie dziecka płynnego czytania dla większości rodziców i nauczycieli nie stanowi żadnego problemu. Pojawia się on jednak w momencie, gdy dziecko nie zrozumie nic z tekstu, który właśnie przeczytało. Aby tego uniknąć, należy zadbać o prawidłowy rozwój funkcji neurolingwistycznych dziecka już od najmłodszych lat. Istnieje kilka prostych sposobów, dzięki którym możemy pomóc dziecku zrozumieć czytany tekst.
Czytanie dziecku bajek
Jeszcze do niedawna czytanie dziecku bajek było czynnością, do której poczuwał się niemalże każdy rodzic. Wielu pedagogów od lat podkreśla, jak ważne jest regularne czytanie bajek swoim dzieciom. Czytanie dzieciom, nawet przez kilkanaście minut dziennie, powoduje szereg korzyści dla ich rozwoju. Niestety, w obecnych czasach zabiegani rodzice często bywają tak zmęczeni, że wolą włączyć dziecku bajkę w telewizorze lub na tablecie. Wysokie technologie w rękach dzieci są w dzisiejszych czasach plagą, która ma fatalny wpływ na rozwój psychofizyczny dziecka. Dlatego też każdy z rodziców powinien znaleźć w swoim napiętych grafiku kwadrans na przeczytanie bajki swojemu dziecku. Wyrobi to w nim nawyk regularnego sięgania po książki, gdy już nauczy się czytać samodzielnie.
Książki obrazkowe na sam początek
Większość dzieci przyswaja naukę płynnego czytania już w pierwszych latach swojej edukacji. Nie oznacza to jednak, że każde dziecko będzie w stanie od razu zrozumieć sens przeczytanego tekstu. Wielu rodziców zastanawia się, jak nauczyć dziecko czytać ze zrozumieniem. Jednym z pomysłów jest zasilenie domowej biblioteczki książkami obrazkowymi dla najmłodszych. Dzięki temu dziecku dużo łatwiej będzie wyobrazić sobie sytuację, o której jest mowa w tekście. Niezwykle ważna jest aktywność nauczyciela bądź rodzica w trakcie nauki czytania ze zrozumieniem. Aby upewnić się, że dziecko zrozumiało przeczytany tekst, rodzic bądź nauczyciel może poprosić dziecko o odtworzenie sytuacji, o której bywa mowa w książce lub pokazanie rzeczy, o której właśnie przeczytało. Taka aktywność z pewnością będzie dla dziecka dużym uatrakcyjnieniem nauki czytania, dzięki czemu podejdzie do niej z dużo większym zapałem.
Nierozumienie czytanego tekstu wśród starszych uczniów
Problem z czytaniem ze zrozumieniem nie dotyczy wyłącznie małych dzieci. Wiele razy zdarzyło się, że starszy uczeń pomimo wielu starań dostał niską ocenę dlatego, że nie zrozumiał polecenia zadania. W przypadku starszych uczniów nauka czytania ze zrozumieniem bywa nieco bardziej złożona. Bardzo dobrym pomysłem dla osób mających problem z czytaniem ze zrozumieniem jest czytanie w parach lub grupach. Dzięki temu można po przeczytaniu tekstu rozpocząć dyskusję w celu ustalenia, czy tekst został prawidłowo odebrany przez uczniów. Oprócz tego warto od najmłodszych lat uczyć swoje dzieci korzystania ze słownika wyrazów obcych. Pomoże im to poznać nowe, nieznane dotąd słowa.